Gode råd om dæk

 

Her vil du finde en række gode råd og vejledninger i, hvordan du bør behandle dine dæk, ligesom der vil være råd omkring dæks egenskaber m.m - god læsning

 

Sommerdæk

 

Spar på vinterdækkene og skift til sommerdæk. Der er forsat mange bilister der kører på vinterdæk, og det er hverken sikkerhedsmæssigt eller økonomisk set en fordel.

Flere ting taler for sommerdæk i den varme tid. Der er en klart bedre styring med sommerdæk på tør vej, ligesom bremseegenskaberne er bedre med sommerdæk på tør vej. Fortsætter man på et næsten nedslidt vinterdæk henover sommeren, så vil man opleve dårlige bremseegenskaber på våd vej.

Vinterdæk slides hurtigere end sommerdæk i varmt vejr, så spar vinterdækkene og det dybe dækmønster til den kolde og fugtige årstid. Husk vinterdækkene skal opbevares i et tørt, køligt og mørkt lokale. Vinterdæk uden fælge har det bedst, når de stilles i en reol, dæk monteret på fælge kan stables.

Kontroller sommerdækkene inden de monteres, mønsterdybden bør være mindst 2 mm for standarddæk og 3 mm for lavprofildæk. Ved en hastighed på blot 80 km/t skal et dæk kunne fortrænge mindst 25 liter vand i sekundet, for at undgå aquaplaning. Det er en situation der kan opstå under heftige regnbyger, hvor der efterlades flere millimeter vand på vejbanen.

Undersøgelser har vist, at et dæk med fuldt mønster har en yderligere sikkershedsmargin på ca. 30 km/t målt i forhold til et slidt dæk. Det betyder, at i det tilfælde, hvor det slidte dæk aquaplaner ved 80 km/t, så vil det fuldmønstrede dæk først opleve aquaplaning ved 110 km/

 

Indpresning

 

Udvalget af dæk og fælge er nærmest eksploderet de seneste år.

Der findes nu et utal af fælg modeller og typer. Og der er noget for enhver pengepung.

Skal du ud at købe nye fælge er der flere ting du skal være opmærksom på.

Køber du via et website på Internettet vælger man dog typisk bilmærke og model og derved

ved forhandleren hvad krav der er til de fælge du skal have.

 

Boltmønster på fælge

 

Specificerer hvor mange huller og hvad afstanden/hulafstand er mellem disse.

Eksempler:

4x100 = 4 bolte og afstand på 100 mm.

5x112 = 5 bolte og afstand på 112 mm.

 

Indpresning på fælge

 

Indpresningsmålet benævnes med ET, måles i mm og er normalt i området fra ET15 til ET40.

Det er afstanden fra fælgens midte til fladen som skrues på bilens nav.

Mindre ET mål betyder længere afstand til fælgens ydre kant og en fælg med lille mål vil altså komme tættere på skærmkanten end en fælg i samme bredde med større ET mål.

 

Mønsterdybde

 

Lovkravet til mønsterdybde på bildæk er 1,6 mm.

Dette betyder dog ikke at et bildæk med 1.6 mm mønster fungerer lige så godt og sikkert som et nyt bildæk, og vil man køre sikkert køber man nye bildæk før de er slidt ned til det lovmæssigt krav. Bremse- og manøvreegenskaber for nye er langt bedre end for et nedslidt bildæk.

I tørvejr er forskellen ikke så stort som når vejen er våd.

Jo mindre mønster der er på dine dæk jo dårligere evne har dækket til at lede vand væk. Ledes vandet ikke hurtigt nok væk kommer bilen ud at sejle på vandet, også kaldet aquaplaning. Når bilen aquaplaner kan man bremse og dreje alt det man vil uden effekt, bilen fortsætter i den retning den havde da aquaplaningen begyndte.

Korrekt dæktryk er ligeledes en faktor man skal være opmærksom i forbindelse med sikkerhed i bilen, men også for at sikre lang levetid og mindst benzinforbrug.

Med forkert dæktryk slides dækket ujævnt og står ikke så godt fast ved kraftige opbremsninger og manøvrer, og et dæk med forkert dæktryk har større rullemodstand end det burde have, og øger derfor benzinforbruget.

Billederne herunder viser hvor stor kontaktflade dækket har på våd vej ved 60 km/t og 100 km/t. Jo større kontakt flade, jo bedre bremse og manøvre mulighed

 

Helårsdæk

 

Mange har fejlagtigt den opfattelse, at deres bil er monteret med helårsdæk. Det er en udbredt misforståelse, som får mange til at køre rundt med en falsk tryghedfølelse af, at bilen er rustet til sne og isglatte veje.

Rigtige helårsdæk skal også være M+S mærket. Udviklingen inden for helårsdæk er gået stærkt inden for de seneste år, og fremover vil det i større omfang blive muligt at benytte det samme dæk hele året rundt. Hvis man altså ikke har et særlig stort kørselsbehov uden for almindelig snerydning og saltningsperioder vel at mærke.

Desværre er udbudet af helårsdæk fra de forskellige dækfabrikker endnu ikke særlig stort. Det er ærgerligt, når nu teknologien er til stede. FDMs årlige test af vinterdæk i Motor viser da også, at helårsdæk på mange områder klarer sig lige så godt som de mere traditionelle vinterdæk. Man må antage, at en øget efterspørgsel vil tilskynde dækfabrikkerne til i større grad at markedsføre helårsdæk

Gummiværkstedet Christiansholmsgade 13 8700 Horsens 75 62 71 30 Mail info@gummivaerkstedet.dk